Cronologie Masonică



1000 î.Hr.

Hiram Abif se naște în această perioadă. Data exactă nu este cunoscută.
967 î.Hr.

Începe construcția templului regelui Solomon.
960 î.Hr.

Construcția Templului Regelui Solomon s-a finalizat.

În lumea antică au existat multe organizații cărora li s-a acordat titlul de Mistere Antice, printre care Misterele Mitraice, Misterele Eleusine (în Grecia) și Druizii (în Marea Britanie). Aceste asociații aveau ceremonii secrete pe care unii masoni au încercat să le conecteze de masonerie. Există puține dovezi pentru a susține argumentele lor.

715 î.Hr.

Numa Pompilius (al doilea rege al Romei) organizează muncitorii romani în diverse Collegia (colegii/bresele). El atașează câte o breaslă la fiecare legiune a armatei, astfel încât armele și artele romane să mergă mână în mână în toate colțurile Imperiului.

Muncitorii în piatră, sau masonii, sunt cei mai numeroși datorită folosirii lor în lucrările de apărare și astfel devin cei mai puternici. Fiecare Collegia are cel puțin trei membri. Ei folosesc instrumentele lor ca simboluri și au grijă de văduvele și orfanii membrilor.

587 î.Hr.

Templul regelui Solomon este distrus.
582 î.Hr.

Pythagoras din Samos (Pitagora) se naște.
300 î.Hr.

Epoca lui Euclid - matematician și geometrician grec care a fondat o școală din Alexandria.
290 î.Hr.

Împăratul Dioclețian execută cu pietre pe masonii Claudius, Castorius, Sempornians, Nicostrat și Simplicius (un ucenic) pentru că au refuzat să sculpteze o statuie a zeului păgân Aescuplapius. Câțiva ani mai târziu îi execută cu pietre și pe masonii operativi Severus, Severianus, Carpophorus și Victorius pentru că au refuzat să aducă un omagiu aceluiași zeu păgân. Aceștia patru devin „Cei Patru Martiri Încoronați” - Sfinții patroni ai masoneriei operative.

În vremea lui Hristos, există în Palestina trei secte religioase - esenienii, fariseii și saducheii. Esenienii sunt cei mai stricți, cu un cod moral ridicat, o ceremonie secretă si o mare similaritate a ritualurilor cu cele ale Masoneriei de astăzi. Uneori se susține că Hristos a fost membru al esenienilor în anii săi formatori până la bărbăție când a început predicarea generală. Nu a vorbit niciodată împotriva esenienilor, ci a făcut-o împotriva fariseilor și saducheilor.

La căderea Imperiului Roman, multe Collegia (bresle) migrează spre insula Como și păstrează arta zidarilor în piatră. Ulterior, aceștia apar ca și constructori Comocine pentru a construi numeroasele catedrale din Evul Mediu, începând cu 500 d.HR. până în 1390 d.Hr. Acest subiect este încă foarte dezbătut.

926 d.Hr.

Prințul Edwin, fiul regelui Athelstan, cheamă și prezidează o întâlnire a masonilor la York.
1088 d.Hr.

Există un grup al masonilor operativi organizat în Germania. Ei sunt numiți Steinmetzen, iar unii susțin că sunt precursorii masoneriei de astăzi.
1136 d.Hr.

Melrose Abbey Church este în proces de construcție. Masonii călători își lasă amprenta pe unele pietre.
1215 d.Hr.

Carta Magna este semnată de regele John Plantagenet, regele Angliei, instituind unele drepturi de bază pentru bărbații liberi și “legați”.
1271 d.Hr.

Compagnonnage of France există de câteva sute de ani. S-au făcut câteva sugestii despre faptul ca aceștia reprezintă fundamentul francmasoneriei moderne.
1278 d.Hr.

Utilizarea cuvântului „lojă” apare în registrele Abației Regale Vale.
1350 d.Hr.

Statutul muncitorilor este adoptat. Acesta reglementează salariile lucrătorilor. De asemenea, previne escaladarea salariilor din cauza lipsei de lucrători cu experiență și a cantității mari de lucrări de construcție disponibile. În acest statut apar cuvintele „mason (lucrător in piatră)” și „mason liber”.
1356 d.Hr.

Reglementările masonice (zidarilor liberi) londoneze sunt adoptate. Acestea reglementează meseriile de construcții din perioda respectivă. Nu conțin nicio mențiune despre grupurile organizate de masoni, dar are cele mai vechi înregistrări ale uceniciei.
1360 d.Hr.

13 Șerifi primesc ordin emis de către Coroană ca să trimită 568 de masoni care să lucreze la Castelul Windsor.
1370 d.Hr.

Ordonanța masonului din York este adoptată. Este scrisă în engleză de mijloc și conține cuvintele „Mason” și „Masoun”.
1375 d.Hr.

Compania masonilor din Londra este reprezentată la Curtea Consiliului Comun. Trebuie să fi existat de câțiva ani pentru a avea dreptul la această reprezentare.
1376 d.Hr.

Compania masonilor din Londra și masonii există, probabil ca breaslă meșteșugărească. Prima utilizare cunoscută a cuvântului „francmason” este consemnată în Cartea H (“Letter Book H”) din Londra (“City of London”), datată 9 August. Ulterior, cuvântul este eliminat și înlocuit cu cuvântul "Mason".
1390 d.Hr.

Poemul Regius sau Manuscrisul (cunoscut și sub numele de manuscrisul Halliwell) este scris sau copiat din manuscrise mai vechi. Este scris în engleză de mijloc și se spune că se bazează pe scrierea “Instrucțiuni pentru un paroh preot” sau “Urbanitas”, o carte de instrucțiuni despre postură, etichetă și igienă.
1400 d.Hr.

Inventarul casei masonilor de la York Minster conține două tablouri de trecere (tracing boards).
1425 d.Hr.

„Manuscrisul Cooke” este scris. Este al doilea cel mai vechi dintre manuscrisele antice ale Francmasoneriei.
1429 d.Hr.

„Masonii Lojii” este menționat în registrele Catedralei Canterbury.
1430 d.Hr.

Este instituită o ordonanță care confirmă forma și obiceiul străvechi de a lua/avea ucenici.
1463 d.Hr.

Venerabila companie a masonilor din Londra își ridică prima sală de ședințe.
1471 d.Hr.

Robert Stowell este numit maestru al masonilor la Westminster Abbey.
1479 d.Hr.

Termenul "Master Mason" apare după numele lui William Orchard la Magdalen College, Oxford.
1487 d.Hr.

Cuvântul „francmason” apare pentru prima dată în Statutele Angliei.
1491 d.Hr.

O lege municipală a fost adoptată la St Giles, Edinburgh, care stabilește condițiile de angajare ale maeștrilor masoni și colaboratorilor lor.
1534 d.Hr.

Actul Supremației (The Act of Supremacy) este adoptat prin abrogarea autorității Papei. Acest act îl face pe rege (Henric al VIII-lea) șeful Bisericii Angliei.
1539 d.Hr.

Francisc I din Franța încearcă să șteargă toate breaslele meșteșugărești.
1581 d.Hr.

Compania masonilor este încorporată la Newcastle și a primit anumite puteri și îndatoriri.
1583 d.Hr.

Manuscrisul nr.1 al Marii Loji este scris. Acum, în posesia Marii Loji Unite a Angliei, acesta este al treilea cel mai vechi dintre manuscrisele existente referitoare la francmasonerie. Aceste manuscrise sunt acum cunoscute sub diferite denumiri (Constituțiile gotice, Perceptele/Textele Antice, Constituțiile din York) și sunt în număr de peste 110.
1598 d.Hr.

William Schaw, maestru al lucrărilor în Scoția a promulgat două seturi de reguli - prima (în 1598) care reglementează masonii din Scoția, a doua (în 1599) dând Lojei din Kilwinning (nr.0, GL din Scoția) puteri de supraveghere asupra Lojilor din Scoția de Vest. De asemenea, folosește termenul „Fellow of the Craft”.
1600 d.Hr.

Este făcută prima înregistrare despre admiterea unui mason non-operativ într-o lojă din Scoția. John Boswell, Lord “Laird” din Auchinlech, devine membru al Lojii Edinburgh. Manuscrisul nr.1 din York, denumit în mod obișnuit „York Rolls” (aflat acum în posesia Lojei York nr.236) conține cuvântul "francmason".
1617 d.Hr.

Elias Ashmole se naște la Litchfield, în Anglia. Istoric celebru, este amintit de către Ordin din cauza scrierilor din jurnalele sale.
1619 d.Hr.

Cartea de conturi a Companiei masonilor din Londra folosește termenul „Acceptare” ca descriere a unor membri.
1621 d.Hr.

Înregistrările Companiei Venerabile de Francmasoni din Londra indică faptul că au fost membri „acceptați” și „operativi”.
1633 d.Hr.

John Stow, în Studiul său din Londra, menționează „Compania de masoni fiind denumită altfel francmasoni”.
1634 d.Hr.

Lord Alexander, Sir Anthony Alexander și Sir Alexander Strachan sunt făcuți masoni la Loja din Edinburgh.
1641 d.Hr.

Sir Robert Moray este inițiat de un grup de masoni într-un regiment scoțian de la Newcastle-on-Tyne la 20 Mai. Aceasta este prima inițiere înregistrată.
1642 d.Hr.

Minutele Lojii Mam Kilwinning există începand cu acest an.
1646 d.Hr.

Elias Ashmole scrie în jurnalul său că a fost făcut „francmason” la 16 Octombrie.
1650 d.Hr.

Manuscrisul Harleian este scris în jurul acestui an.
1655 d.Hr.

„Compania francmasonilor din Londra” își schimbă numele în „Compania masonilor”.
1656 d.Hr.

John Aubrey începe să scrie “O istorie naturală din Wiltshire” în care afirmă că „Fraternitatea liberilor masoni este cunoscută între ei prin anumite semne și cuvinte de veghe și alte cuvinte semnificative” și i-a descris drept „masoni adoptați” și „masoni acceptați”. Istoria sa nu este publicată până în 1847.
1660 d.Hr.

Societatea Regala (Royal Society) este fondată la Londra, cu mulți francmasoni printre membrii săi.
1668 d.Hr.

Sala Companiei Venerabile a Masonilor din Londra este reconstruită. Se crede că în această clădire s-a întâlnit o Lojă speculativă.
1670 d.Hr.

Încep înregistrările Lojei Aberdeen. Ele arată că unii membri erau speculativi/non–operativi, iar alții erau operativi.
1680 d.Hr.

Dr. James Anderson se naște în Aberdeen, Scoția.
1682 d.Hr.

Elias Ashmole scrie în jurnalul său că participă la o întâlnire a Lojii care are loc la Masons Hall, Londra.
1683 d.Hr.

John Desaguliers este născut în Rochelle, Franța.
1686 d.Hr.

Robert Plot publică cartea sa “Istoria naturală din Staffordhire” în care a ridiculizat Societatea francmasonilor. Acest lucru oferă o dovadă că în acea perioada exista o Lojă simbolică.
1688 d.Hr.

O lojă de masoni acceptați s-a întâlnit la Trinity College, Dublin, Irlanda. Randel Holme III (genealogist și anticar Chester) a descris o asociere cu membrii, denumită „Societatea de francmasoni”. „Societatea francmasonilor” este menționată într-un discurs satiric din Iulie, la începutul anului universitar din cadrul Universității din Dublin (fondată 1592).
1690 d.Hr.

Înregistrările Lojii din Melrose arată că între acest an și 1695, se folosește termenul de „colegiu”.
1696 d.Hr.

Manuscrisul din Edinburgh, „Register House”, afirmă că masonii au „cuvinte”, „o strângere”, „semne” și „cinci puncte”.
1698 d.Hr.

Un prospect anti-masonic este publicat avertizând oamenii împotriva „masonilor eliberați”.
1702 d.Hr.

Registrul ținut de către Haughfoot Lodge începe la 2 Decembrie.
1709 d.Hr.

Sir Richard Steel publică un articol în „The Tatler” (un ziar faimos al timpurilor) în care discută despre anumite persoane și în care spune „Au semnele și simbolurile lor, ca masonii liberi” și „Au niște indicii secrete prin care se recunosc ca fiind masoni“.
1710 d.Hr.

Elizabeth St Ledger (faimoasa „Lady Mason”) care a spionat o inițiere masonică primește două grade. Ulterior, ea se căsătorește cu Richard Aldsworth și este cunoscută și sub acest nume.
1716 d.Hr.

Se organizează o întâlnire în Apple Tree Tavern din Charles St Covent Garden pentru a discuta reluarea comunicărilor trimestriale și a unei adunări anuale.
1717 d.Hr.

Prima Mare Lojă este formată la 24 Iunie (Ziua Sfântului Ioan Botezătorul) la Londra de către patru Loji care s-au întâlnit în orașul Westminster. Marea Lojă a Angliei (GL of E).
1719 d.Hr.

Rev. Bro John Theophilius Desaguliers este ales Mare Maestru al Marii Loji a Angliei (GL of E).
1721 d.Hr.

John, Duce de Montagu, este ales Mare Maestru al Marii Loji a Angliei (GL of E). Această alegere a adus multă publicitate și prestigiu Ordinului. La 24 Iunie, Marea Lojă a Angliei adoptă un regulament potrivit căruia toate Lojile obișnuite sunt obligate să-și asigure o Cartă de la Marea Lojă.
1723 d.Hr.

James Anderson publică prima ediție a „Constituțiilor Francmasonice” (The Constitutions of the Free-Masons).
1724 d.Hr.

The Gormogons, un grup anti-masonic, își face prima apariție. Comitetul de caritate este format de către Marea Lojă a Angliei.
1725 d.Hr.

Marea Lojă a Irlandei este formată. (GL of I).
1730 d.Hr.

Este publicată “Masoneria disecată” a lui Prichard. Este prima expunere a ritualului masonic și are o mare valoare în studierea dezvoltării ritualurilor folosite astăzi. Martin Clare își publică a sa “Apărarea francmasoneriei” ca răspuns la cartea lui Prichard. Marele secretar al Marii Loji a Irlandei (GL of I), John Pennell, publică versiunea sa din Cartea Constituțiilor.
1732 d.Hr.

Prima lojă militară călătoare este formată de către Marea Lojă a Irlandei (GL of I).
1733 d.Hr.

Francmasoneria apare în Italia și persecuțiile urmează în orașul Florența.
1734 d.Hr.

Marea Lojă a Scoției este formată. (GL of S).
1737 d.Hr.

Lordul Derwentwater a emis un mandat pentru formarea unei Loji în Suedia. La 6 Septembrie, prima Lojă se întâlnește în Germania.
1738 d.Hr.

James Anderson publică cea de-a doua ediție a „Constituțiilor Francmasonilor” (The Constitutions of the Free-Masons). Prichard publică o nouă ediție a „Masoneriei Disecate” (Masonry Dissected).

Papa Clement al XII-lea emite bula papală în Eminenti pe 28 Aprilie. Acesta este primul edict oficial al Bisericii Romano-Catolice împotriva Ordinului.

1739 d.Hr.

Dr. James Anderson moare. Un comitet se reunește la Londra pentru a discuta modificările propuse pentru francmasonerie. Acest comitet a devenit în cele din urmă în Marea Lojă Antică (Anticii).
1740 d.Hr.

Membrii unei loji engleze din Madrid sunt închiși.
1741 d.Hr.

Marea Lojă a Germaniei este formată. (Grand Lodge of Germany).
1743 d.Hr.

Francmasoneria este introdusă în Danemarca. Totuși, o Lojă constituită în mod corespunzător nu se întrunește până la 25 Decembrie 1745 când un mandat este emis de Marea Lojă a Germaniei (GL of E). John Coustos este chestionat și torturat de Inchiziția din Portugalia, deoarece este francmason.
1744 d.Hr.

Fifield Dassigny publică o anchetă serioasă și imparțială cu privire la cauza decăderii actuale a francmasoneriei în Regatul Irlandei. Conține cea mai veche referință tipărită despre Arta Regală (Royal Arch).
1746 d.Hr.

John Coustos publică „Suferințele lui John Coustos pentru Francmasonerie”, oferind un raport de primă mână despre metodele Inchiziției.
1749 d.Hr.

La 17 Ianuarie, Joseph Torrubia (un preot romano-catolic care locuia în Spania) își asigură permisiunea Papei de a deveni francmason pentru a afla cine și ce sunt francmasonii. Ca urmare aderării sale la Ordin, el a alcătuit o listă cu numele celor care aparțineau Ordinului.
1751 d.Hr.

În Martie, Torrubia oferă Inchiziției o listă de 97 de Mari Loji, care a determinat arestarea și pedepsirea membrilor. Papa Benedict al XIV-lea emite bula papală Providas pe 18 Mai, împotriva Ordinului. La 2 Iulie, regele Ferdinand al VI-lea suprimă ordinul în Spania.

Marea Lojă Antică a Angliei (The Ancients/The Antients/Anticii) (AGL of E) este formată la 17 Iulie. Aceasta a fost numită formal „schismă”, loja fiind desprinsă din Marea Lojă a Angliei (GL of E). Este formată dintr-un grup de masoni care s-au opus modificărilor propuse în Landmark-urile Masonice. Marea Lojă a Angliei devine cunoscută sub numele de „Modernii”.

1752 d.Hr.

Marea Lojă Antică a Angliei (AGL of E) îl numește secretar pe Laurence Dermott.
1754 d.Hr.

Prima utilizare cunoscută a termenului „Grad Sublim al unui Maestru Mason” într-un certificat întocmit de Marea Lojă a Irlandei (GL of I). Alexander Slade publică „The francmason Examin'd”, care este o expunere și susține că ritualul Ordinului se bazează pe Turnul Babel. Șase ediții sunt publicate în cinci ani.
1756 d.Hr.

Laurence Dermott publică „Ahiman Rezon – constituția Anticilor/ Antienilor”.
1758 d.Hr.

Consfințește “Strict Union” între Marea Lojă a Irlandei (GL of I) și Antici/Antients.
1767 d.Hr.

Prima Lojă este înființată în China de către Marea Lojă a Angliei (GL of E).
1772 d.Hr.

William Preston publică „Illustrations of Free Masonry”, care trece prin șaptesprezece ediții până în 1861.
1773 d.Hr.

„Unirea strictă” are loc între Marea Lojă a Scoției (GL of S) și Marea Lojă a Angliei/Modernii (GL of E).
1775 d.Hr.

William Hutchinson publică „Spirit of Francmasonry” - prima carte despre filozofia masonică exprimând părerea că Ordinul este o asociație creștină.
1776 d.Hr.

Masonic Hall este consacrată pe Great Queen St, Londra, Anglia.
1784 d.Hr.

Marea Lojă a Angliei (GL of E) emite o Cartă a Lojii Africane nr.459 la 29 Septembrie. Aceasta este o lojă afro-americană.
1788 d.Hr.

Instituția Masonică Regală pentru Fete (The Royal Masonic Institution for Girls) este instituită în Anglia.
1792 d.Hr.

Prima revistă masonică din Anglia, „The Sentimental and Masonic Magazine”, este publicată lunar.
1797 d.Hr.

John Robison, profesor al Universității din Edinburgh, publică „Proof of a Conspiracy” împotriva tuturor religiilor și guvernelor Europei, desfășurate în Întâlnirile secrete ale francmasonilor, luminaților și Societăților de lectură, colectate de la autoritățile bune.
1798 d.Hr.

Instituția Regală Masonică pentru Băieți (The Royal Masonic Institution for Boys) este înființată în Anglia.
1799 d.Hr.

Parlamentul Englez adoptă Legea privind societățile ilegale. Francmasoneria este scutită de dispozițiile sale.
1802 d.Hr.

Se înființează „Școala Femeilor Orfane Masonice Irlandeze”.
1809 d.Hr.

Loja promulgării este formată în Anglia (și durează până în 1811) pentru a raporta diferențele dintre ritualul Modernilor și al Anticilor. „Schisma” există acum de 58 de ani.
1813 d.Hr.

Modernii (The Moderns) și Anticii (Antients) devin reconcilianți și formează "The Great United Lodge of Antient, Free and Accepted Masons of England" (Marea Lojă Unită a Masonilor Antici, Liberi și Acceptați din Anglia) pe 27 Decembrie (Ziua Sf. Ioan) - UGL of E/UGLE.
1814 d.Hr.

Marea Lojă a Angliei (UGL of E), Marea Lojă a Irlandei (GL of I) și Marea Lojă a Scoției (GL of S) semnează „Compactul Internațional” în care sunt de acord asupra punctelor de bază ale francmasoneriei.
1815 d.Hr.

„Noua Carte a Constituțiilor” este emisă de Marea Lojă a Angliei (UGL of E).
1816 d.Hr.

Se formează Capitolul Grand Royal Arch din Scoția.
1817 d.Hr.

Uniunea capitolelor Royal Arch în Anglia are loc.
1818 d.Hr.

William Preston moare. El a lăsat o sumă substanțială fondului Benevolent și, de asemenea, a înființat un fond pentru susținerea unei prelegeri anuale - încă oferită Angliei și numită Prestonian Lecture.
1820 d.Hr.

Loja Mamă Socială din Australia nr.260 este garantată la Sydney de către Marea Lojă a Irlandei (GL of I) la 6 Ianuarie. Acum cunoscută sub numele de Loja Antică nr.1 - UGL din NSW & ACT.
1821 d.Hr.

Papa Pius al VII-lea emite bula papală Ecclesiam pe 13 Septembrie împotriva Ordinului.
1823 d.Hr.

Marea Lojă din Wigan este formată din 4 Loji șterse în Lancashire. Constituie 6 loji în scurta sa existență, care încetează în 1866. Parlamentul Irlandez adoptă „Legea jurământului ilegal”. Este direcționat către multe organizații, dar la 10 luni după ce trece, se anunță că nu este destinat să acopere francmasoneria.
1824 d.Hr.

Regele Ferdinand VII al Spaniei decretează la 1 August moartea tuturor francmasonilor fără proces. „Lodge Leinster Marine nr.266” este garantată la Sydney de către Marea Lojă a Irlandei (GL of I) în 12 August. Acum cunoscută sub numele de Lodge Leinster Marine No 2 - UGL din NSW & ACT.
1825 d.Hr.

Papa Leo al XII-lea, emite bula papală Quiograviora, pe 13 Martie, împotriva Ordinului.
1828 d.Hr.

Loja Australia nr.820 este garantată la Sydney de către Marea Lojă a Angliei (UGL of E) la 21 Iunie. Acum cunoscută sub numele de „The Lodge of Australia No 3 - UGL din NSW & ACT”.
1829 d.Hr.

Papa Pius al VIII-lea emite bula papală Traditi pe 21 Mai, împotriva Ordinului.
1832 d.Hr.

Papa Grigorie al XVI-lea emite bula papală Mirari pe 15 August, împotriva Ordinului.
1836 d.Hr.

„Prima Carte a Constituțiilor” este emisă de Marea Lojă a Scoției (GL of S) - 102 ani de la constituire.
1837 d.Hr.

Marea Lojă Biblioteca este fondată de Marea Lojă a Angliei (UGL of E).
1838 d.Hr.

Instituția binevoitoare este fondată pentru masonii îmbătrâniți și nevoiași din Anglia. Este al treilea proiect caritabil al Marii Loji.
1839 d.Hr.

James Halliwell descoperă manuscrisul „Regius” din Muzeul Britanic.
1840 d.Hr.

Reuniunea inaugurală a „Lojii Maitland a Unității nr.804” a Marii Loji a Angliei (UGL of E) la 4 Noiembrie. Acum cunoscută sub numele de „The Maitland Lodge of Unity No 4 - UGL din NSW & ACT”. A fost prima Lojă de țară din NSW.
1842 d.Hr.

S-a format prima lojă în Noua Zeelandă.
1845 d.Hr.

Albert Mackey publică Un Lexicon al Francmasoneriei. După multe ediții, acest lucru se dezvoltă în „Enciclopedia Francmasoneriei”.
1846 d.Hr.

Papa Pius al IX-lea emite bula papală Qui Fluribus pe 9 Noiembrie, împotriva Ordinului.
1849 d.Hr.

Papa Pius al IX-lea emite bula papală Quibus quantisque Malis pe 20 Aprilie, împotriva Ordinlui.
1857 d.Hr.

Sydney - St Andrews Lodge 358 este garantată la Sydney de către Marea Lojă a Scoției (UGL of S) la 4 August. Acum cunoscută sub numele de „Lodge St Andrew Twilight No 7 - UGL din NSW & ACT”.
1861 d.Hr.

J.G.Findel publică O istorie a francmasoneriei, a cărei primă ediție engleză apare în 1865.
1864 d.Hr.

Între 21 și 24 Mai, Giuseppe Garibaldi unește toate grupurile masonice din Italia. Papa Pius al IX-lea emite bula papală Quanta Cura pe 8 Decembrie, împotriva Ordinului.
1865 d.Hr.

Papa Pius al IX-lea emite bula papală Multiplires Intern pe 25 Septembrie, împotriva Ordinului.
1866 d.Hr.

O lojă este formată în Japonia de către Marea Lojă Unită a Angliei (UGL of E).
1869 d.Hr.

Papa Pius al IX-lea emite bula papală Apostolicae Sedis la 12 Octombrie împotriva Ordinului.
1873 d.Hr.

Papa Pius al IX-lea emite bula papală Esti Multa pe 21 Noiembrie, împotriva Ordinului.
1880 d.Hr.

Este publicată „Istoria francmasoneriei” lui Gould.
1884 d.Hr.

Papa Leo al XIII-lea emite bula papală Humanum pe 20 Aprilie, împotriva Ordinului. Acesta este ultima bula papală îndreptată împotriva Francmasoneriei. Pe o perioadă de 146 de ani au fost emise un număr de 13 bule papale.
1886 d.Hr.

Quatuor Coronati Lodge nr.2076 (UGL of E) este constituită. Urmează să devină principala Lojă de cercetare din lume. Prima sa publicație „Tranzacții” a fost tiparită în 1888 și este publicată anual de atunci.
1888 d.Hr.

Se formează Marea Lojă Unită din NSW.
1894 d.Hr.

Papa Leo al XIII-lea înființează un Birou anti-masonic. Edward Conder publică „Records of the Hole Crafte and Fellowship of Masons din Londra”.
1899 d.Hr.

Leader Scott (Lady Lucy Baxter) publică „The Cathedral Builders” în care încearcă să arate legătura lipsă dintre masonii din timpurile străvechi și francmasonii din zilele ei.
1914 d.Hr.

Rev. Joseph Fort Newton scrie „The Builders for the Grand Lodge of Iowa” - a cărei copie este dată tuturor masonilor noi. Această carte este încă populară astăzi.
1923 d.Hr.

La 13 Februarie, Marele Consiliu Fascist emite prima rezoluție împotriva francmasoneriei.
1926 d.Hr.

Armata Mântuirii emite o comunicare „confidențială” către ofițerii săi care exprimă opoziție față de societățile secrete. Fasciștii confiscă proprietățile Ordinului din Italia.
1929 d.Hr.

Tratatul Lateran este făcut între Papa și Mussolini. Bro Eugen Lennhoff publică „The Freemasons”, care a fost tradusă în engleză în 1934.
1931 d.Hr.

Poliția Portugaliei a dispus ca toate ședințele masonice să fie interzise.
1938 d.Hr.

Regele George al VI-lea al Angliei este învestit ca Mare Maestru din Trecut al UGLE. Knoop, Jones și Hamer publică primele două manuscrise masonice. Knoop, Jones și Hamer publică „Introducere în francmasonerie”.
1940 d.Hr.

Knoop & Jones publică „Scurtă istorie a francmasoneriei până în 1730”.
1947 d.Hr.

Knoop & Jones publică „Geneza francmasoneriei”.
1949 d.Hr.

Guvernul Spaniol include un articol în bugetul său pentru a cheltui peste 100.000 USD pentru întreținerea unui tribunal special pentru suprimarea francmasoneriei.
1950 d.Hr.

Bernard E. Jones publică „A Freemasons Guide and Compendium”.
1951 d.Hr.

Numărul din Ianuarie al revistei engleze Theology publică articolul intitulat „Ar trebui să fie un creștin francmason?” de către reverendul Walton Hannah. Articolul crează o furtună în cadrul Bisericii Anglicane.
1953 d.Hr.

Marea Lojă a statului Israel este consacrată de către Marea Lojă a Scoției (GL of S) la 20 Octombrie.
1954 d.Hr.

Rev. Walton Hannah publică cartea anti-masonică „Masons by Degrees”. Pick & Knight publică „Pocket History of Francmasonry”. Francmasonii sunt închiși în Spania.
1955 d.Hr.

Mauro Baradi (PGM din Filipine) întampină opoziție din partea Bisericii Romano-Catolice care nu dorește ca acesta să exercite funcții publice pe motiv că este francmason.
1956 d.Hr.

Numărul din 23 Februarie al Christian Science Monitor are un articol favorabil exhaustiv despre francmasonerie.

Înaltul Sinod al Bisericii Ortodoxe din Grecia solicită ministrului de Interne să retragă recunoașterea guvernului francmasoneriei. Biserica Nazarenului afirmă că este opusă francmasoneriei. Numărul din 8 Octombrie al revistei „Life” este dedicat aproape în totalitate Francmasoneriei.

1957 d.Hr.

Marea Lojă a Japoniei este formată. Un tribunal din Anglia decide că francmasoneria nu este o religie. Biserica luterană nu reușește să obțină consens într-o întâlnire din cauza opoziției unui grup de membri ai Bisericii care erau si masoni. Bernard E. Jones publică „Cartea Francmasonului din Arcul Regal”. Paul Nettl publică „Mozart și masoneria”.
1959 d.Hr.

21 francmasonii sunt închiși în Spania, fără proces, în baza legii din 1 Martie 1940.
1960 d.Hr.

Alți 14 francmasoni sunt încarcerați în Spania. H. V. B. Booth publică „The Royal Order of Scotland”.
1961 d.Hr.

Marea Lojă a Indiei este formată de către UGLE, Marea Lojă a Irlandei (GL of I) si Marea Lojă a Scoției (GL of S). Harry Carr publică „Mother Kilwinning Lodge”. Robert L. Duncan publică „The Reluctant General” - o biografie a lui Albert Pike.
1962 d.Hr.

Liberty Lodge nr.70 s-a format la Biaritz, Franța, ca lojă de călătorie pentru a servi francmasonilor spanioli. H.C.Ronins-Landon publică „Mozart și masonii” - lumină nouă asupra Lojii speranței încoronate. Harry Carr (editor) publică „Procesul verbal al Lojii din Edinburgh” (Mary's Chapel).
1963 d.Hr.

Knoop, Jones și Hamer publică „Catehisme masonice timpurii (ediția a doua)”. H.L.Haywood publică „Masonic Essays”.
1964 d.Hr.

La 29 Decembrie, episcopul Mendez Arceo din Mexic, își exprimă părerea la Vatican II că romano-catolicii ar trebui să facă pace cu francmasonii lumii. Harry Carr (editor) publică „Collected Prestonian Lectures”. Alec Mellor (un romano - catolic) publică „Frații noștri separați - francmasonii”. Ulterior devine francmason și membru al Lojii Phoenix de cercetare nr.30 (GLNF). În Anglia s-au purtat discuții cu privire la modificarea penalităților antice ale gradelor Ordinului.
1965 d.Hr.

BBC a prezentat un program intitulat „Francmasonry - The Open Secret” care pretinde a fi o expunere a francmasoneriei.
1967 d.Hr.

UGLE a sărbătorit 250 de ani și publică „Grand Lodge: 1717-1967”.
1968 d.Hr.

Harry Carr se întâlnește cu cardinalul Heenan la Londra, la 8 Martie, pentru a discuta despre relația dintre masonerie și biserica romano-catolică. În urma acestor discuții, tracturile anti-masonice vândute în bisericile romano-catolice din Londra sunt scoase din stive.
1969 d.Hr.

The Masonic Book Club se formează la Bloomington, Ill, SUA și publică prima sa carte în 1970 - un facsimil al Poeziei Regius. Este publicată o istorie de buzunar a francmasoneriei de Pick, Knight și Smith.
1971 d.Hr.

Harry Carr are mai multe conferințe cu cardinalul Heenan. Acest lucru duce la dezvoltarea unei relații de prietenie între Ordin și Biserica Romano-Catolică. La 26 Aprilie se zvonește că Biserica urmează să-și schimbe regula cu privire la interzicerea apartenenței masonice ai membrilor ei. Este publicat „Templul regelui Solomon în tradiția masonică” de Alex Horne. „Expozițiile timpurii” în limba franceză de Bro Harry Carr sunt publicate. Opera lui Mozart „Flautul magic”, despre care se crede că ar conține în general teme masonice, este examinată de Jacques Chailley și comentariile sale sunt publicate.
1972 d.Hr.

Este publicat un registru al marilor Loji Active și Stinse de către George Draffen.
1973 d.Hr.

Un comentariu despre ritualul masonic (ediția a II-a) de E.B. Cartwright este publicat, cu comentarii de Bro Harry Carr. „Emulation – Un ritual memorabil” de C.F.W. Colin este publicat.
1974 d.Hr.

Sfânta Congregare a Doctrinei Credinței (cum a fost redenumită Inchiziția de către Papă în 1965) trimite o scrisoare către diferitele Congregații Episcopale din 19 Iunie, informându-i despre Canonul 2335, care interzice membrilor săi să intre în francmasonerie și ca acest Canon trebuie interpretat pentru a se aplica tuturor grupurilor care se opun Bisericii.
1976 d.Hr.

„A Freemason at Work” de Bro Harry Carr este publicată.
1977 d.Hr.

Mai multe Loji Prince Hall, din Africa de Sud, renunță la certificarea SUA și se alătură Ordinului obișnuit din Africa de Sud. Loja Quatour Coronati publică în facsimil edițiile din 1723 și 1738 ale Constituțiilor lui Anderson într-un singur volum. Este publicat „600 de ani de ritual al Ordinului” de Bro Harry Carr.
1978 d.Hr.

„The Craft in the Extrem East” de Bro Christopher Haffner este publicat. Este publicată „Legenda din York în vechile percepte” de Alex Horne. „Prince Hall, viața și moștenirea” de Dr. Charles Wesley este publicată și revizuită în AQC vol. 90, pp. 306-322.
1979 d.Hr.

Papa Ioan Paul al II-lea vizitează Chicago în timp ce Marea Lojă este în sesiune. Marele Maestru și Marii Supraveghetori, prin invitație specială, participă la o Liturghie susținută de Papă în Parcul Grant. Francmasoneria este interzisă în Iran. Mai multe națiuni arabe își asumă o poziție anti-masonică sub credința eronată că Ordinul este controlat de evrei.
1980 d.Hr.

„Rose Croix - O istorie a ritului antic și acceptat pentru Anglia și Țara Galilor” de A.C.F. Jackson este publicată.